Jak mluvit o svém zdraví v práci?
Datum vydání: 29.06.2023
HR managerka V. Mikšovská práce a migréna
S HR manažerkou Vendulou Mikšovskou ze společnosti Alfa Union jsme už v pár článcích rozebíraly, jak komunikovat o svém zdravotním problému na pracovišti. Tentokrát jsem ji požádala o, pokud možno, stručné odpovědi na časté otázky, které nás při přípravě na rozhovor s kolegy i nadřízenými obvykle napadají.1. Co je třeba si předem vyřešit? Kdy je ta vhodná chvíle?
Pokud je na vás patrná nervozita, znervózníte svůj protějšek. Je dobré být sám se svým zdravotním problémem nebo omezením vyrovnaný.
2. Jak se na setkání připravit?
Lidé se bojí neznámého, naučme se svá omezení popsat a nastínit, co to znamená pro nás i pro toho druhého.
3. Co ještě udělat, aby nám druhá strana dobře porozuměla?
Porozumění druhé strany pomůže, když dokážeme popsat, co od ní potřebujeme, jaká jsou případná rizika a jak je můžeme společně ošetřit.
4. Jaké podklady si připravit?
Definujme si svůj cíl rozhovoru, chceme sdělit informaci, chceme nastavit způsob spolupráce apod. Podle cíle potom připravíme potřebné podklady a informace.
5. Je důležité si ujasnit, komu to chci říct a komu ne, kdo to potřebuje vědět, a kdo ne?
Je dobré vytvořit si svou představu okruhu lidí, kteří by měli být s mou situací seznámeni a zkonzultovat s druhou stranou, kdo ještě potřebuje být zapojen.
6. Je důležité načasování?
Zvolme správný čas, kdy má druhá strana dostatek času, prostoru a energie nám naslouchat.
7. Je důležité si ujasnit, jaký typ člověka to je?
Volme slova, kterým druhá strana porozumí. Někdo vnímá víc emoce, jiný potřebuje detailní informace. Ptejme se, co mu pomůže nám porozumět.
8. Je důležité si připravit argumenty, aby našemu vysvětlení druhá strana, co nejvíce porozuměla?
Čím jednodušší a srozumitelnější je naše sdělení, tím lépe.
9. Je důležité si ujasnit, s čím chci ještě jít ven a s čím už ne?
Stanovme si hranice toho, co chceme s jinými sdílet. Sdílejme tak, aby druhá strana poznala, kdy se cítíme komfortně a kdy už ne.
10. Je důležité si ujasnit v čem jsme dobří, abychom pro druhou stranu byli skutečným partnerem?
Ano. Ujasněme si, v čem jsme dobří a co můžeme nabídnout.
11. Je důležité, aby výsledkem, výstupem byla jasná dohoda?
Vždy je dobré si ověřit, že pod stejnými slovy slyšíme stejné obsahy.
12. Jak řešit situaci, kdy třeba v důsledku toho, že člověku nebylo dobře, vznikla konfliktní situace?
To je obtížná otázka, která asi nemá obecné řešení. Dobré je situaci uklidnit, vysvětlit a hledat cestu, jak se podobné situaci příště vyhnout. Pokud máme naše zdravotní omezení dobře vykomunikované, snížíme tím riziko konfliktu.
13. Co dělat , když je dohoda, ale někdo ji neplní?
Je dobré se zorientovat v situaci, bez emocí zjistit, co se děje. Pak můžeme požádat o nápravu.
14.Kdo může při vyjednávání pomoci?
Záleží na situaci. Nabízí se profesionálové z HR, nadřízený, kolega, kterému věříme.
15. Kdy hledat jinou práci a jak odejít, aby to bylo bezpečné?
Na to není univerzální odpověď. Pokud jsme v zaměstnání nespokojeni a dá se předpokládat, že s tím firma může něco udělat, pomáhá o tom mluvit. Pokud vnímám situaci jako neřešitelnou, měli bychom si zmapovat situaci na trhu práce. Když se budeme rozhodovat o nové nabídce, je dobré nezapomenout ověřit si, že v novém místě jsou nejen věci, které nás nově lákají, ale že jsou tam i věci, které nám v současném zaměstnání připadají jako běžné. V každé firmě mohou mít stejné názvy zcela jiný význam.
Ověřujme si a učme se orientovat v novém prostředí dříve, než uděláme nějaký radikální řez.
Sdílet na FB
Audia a videa